Sessan på besök



Glöggkväll innebär full fart i soffan

Matte Klara hade några kollegor på besök härom kvällen; då blev det livat! En supertrevlig pigg Sessan kom med. Hon var i Mossas ålder och hade gott om energi. Full fart i trädgården, bus inne och sedan var Mossa totalt utmattad. Sessan däremot försökte leka med både mig och Mossa fastän vi ville ta det lugnt i soffan. Jag fräste ifrån några gånger, men det bet bara en stund. Sessan fick inte vara i soffan för sin matte; det var skönt tyckte jag och Mossa uppskattade att ha en lite upphöjd position vid leken.

Mormor och jag



Mormor och jag hos kennel Balzac juni 2007

För några dagar sedan skulle mormor Gudrun, Balzac Moderna Tider, ha fyllt år. Hon blev nästan 15 år. Mamma Gnutta håller sig i fin form, matte träffade henne nyligen och då sov Gnutta gott vid mattes fötter i sängen. Gnutta gillar kel och vill bli ompysslad mycket.

Mina småttingar och jag



Jag, Nemi, och mina små. Från vänster Denise, Rocky ovanpå Mossa, Siri ovanpå Nelson och så Barrbro längst till höger

Tiden går, nu är det 19 månader sedan mina sex valpar tittade ut. Sedan de  flyttade från kennel Balzac (och jag hem igen) så har jag faktiskt träffat alla, dock vid lite olika tillfällen. Denise och Siri tittade förbi härom veckan (Siri har jag mött i Asarum på race också), Rocky har jag träffat på LC, Nelson på utställning och Barrbro när hon bodde på kennel Balzac. Vad jag har förstått mår allihopa bra; Mossa har jag daglig koll på förstås. Ibörjan när hon hade flyttat hem till mig tyckte jag att hon var lite till besvär och hon fick inte nudda mig när jag sov; då blev jag sur. Numera pysslar vi om varandra lite varje dag och busar en hel del. Det är roligt att kampa om leksaker och låtsas-bråka i sängen med stora gap. Det bästa är dock mattarna och att få ligga nära dem i sängen eller i deras knän; bli lite ompysslad helt enkelt.

Idag har matte Maria, Mossa och jag var på långpromenad i det kyliga vintervädret. Vi fick springa vårt snabbaste i skogen och var så trötta när vi kom hem efter två timmar att det inte har blivit så mycket mer gjort i dag, förutom att gosa med mattarna förstås.

Mossa fyller 19 mån idag



Så här sött sov lilla Mossa, då tre veckor, i mattes famn när hon var liten plutt och bodde på landet utanför Enköping

Grattis Rocky!



Rocky vilar middag på syster Mossas mage (på fotot snart 8 v)

Mattarna, Mossa och jag är så stolta över Rocky som nu, 17 mån senare har kvalificerat sig för Whippetklubbens trippelpris. För en knapp vecka sedan fixade han CK på utställning och blev 4:e bästa hane på Vinthundklubbens utställning. Sedan tidigare har han ett lure coursing-cert och klarat anlagsprovet i viltspår. Det är bra jobbat tycker jag av både Rocky och hans matte Lena som verkligen har legat i för att ordna detta. Nu hoppas vi förstås att det ska fortsätta lika bra för dem framöver.

Nu håller vi också tummarna för att Mossa fixar sin LC-licens och kommande prov så att även hon kan kvalificera sig för trippelpriset. Vore kul med två syskon på diplomutdelningen.

Rocky och Mossa



Rocky överst och Mossa under, snart åtta veckor och dags att flytta

Bara gnaga lite...



Rocky i Hedvigs knä, ca sju veckor

Tillfällig tankepaus



Söt Rocky!

Mossan lite trött...



Det var en stor dag idag för det var Mossas examensdag på hundkursen. Hon klarade den avslutande tävlingen med bravur såklart och vann en hel påse full med godsaker och skojiga prylar. Särskilt bra gick det att gå fint i koppel och gå slalom, sedan lyckades hon stanna och stå kvar alldeles still och komma springande som bara den när matte ropade hit. Det blev lite värre när godispåsen skulle passeras och mattes nej fick liksom ingen riktig effekt, men bäst var hon och det är väl bara jag själv som möjligen kommer att lyckas ännu bättre när jag på onsdag börjar på fortsättningskursen. Nu sover Mossa djupt och jag ska snart göra henne sällskap. Det enda som är aningen stoltare än jag skulle väl vara matte...

Mossa i sin favoritfåtölj


Du och jag matte


Saknar race



Jag springer final i whippet sprint

Så här års när det är mörkt och ibland regnigt längtar jag efter tävlingarna på banan. Det blir att man sover lite längre på morgnarna, inte vill jag gå ut när det är kallt och blåsigt. Bättre att gå och lägga sig i sängen efter frukost istället för att gå ut.

Ikväll var Mossa på hundkurs. Det gick fint för henne, även inkallningen, trots att det fanns flera hundkamrater i närheten. Mossa går numera betydligt bättre i koppel, inte lika mycket drag och skutt som det var tidigare. Mattarna har jämt godis i fickan nu och jag får förstås också smaka när jag går fint. Vilket jag gör oftast förstås... Eftersom jag är så duktig har mattarna bestämt att jag ska få gå på fortsättningskurs i vardagslydnad. Det kommer att bli gott, mycket godis att se fram emot.

Idag letade jag upp en klöv som matte hade lagt ut i söndags. Den bar jag stolt hem, men som vanligt lurade matte mig att släppa den. Nästa gång ska jag komma ihåg det.....

Denise och Maria



Denise - Balzac Godispåsen, snart 19 mån

Idag var det valpträff hemma hos oss med två av mina valpar (förutom Mossa förstås). Mattarna tyckte att det var väldigt spännande att få se hur Denise och Siri såg ut numera. Jag och Mossa blev väldigt glada och hälsningscermonierna i hallen tog ovanligt lång tid. Nu ser vi fram emot att få träffas igen, hoppas att det inte dröjer allt för länge.

Tillfällig paus i leken



Siri närmast, Mossa i bakgrunden, haren placerad mellan dem så länge...

Siri & Mossa njuter av varandras leksällskap


Harjakt i vardagsrummet



Mossa och Siri höll igång mest hela tiden

Denise och jag



Visst är vi ganska lika?!

Puss mamma!



Denise och jag på var sin sida om matte. Soffmys är bäst när det regnar ute

Denise och jag visade sig vara väldigt lika: vi gillar att ligga nära och mysa. Denise är en riktig raring, så söt och snäll. Mattarna tyckte att Denise liknade mig, även om färgen var som Mossas.

Egentligen skulle vi alla ha fått gå var sitt spår, men det började regna efter lunchen så det blev bara jag och Mossa som fick spåra efter att Denise och Siri hade åkt hem. Då var det redan mörkt ute så matte såg inget. Mossa och jag hade inga problem med spåren. De två sista spåren har matte lovat att vi ska få gå imorgon bitti.

Siri spanar



Siri på väg hem till oss

På väg hem från hundrastgården gick vi längs Bergundasjön. Det blåste kyligt, men Siri travade på duktigt med matte Sofia. De verkar ha det väldigt bra tillsammans och Sofia har mycket gott träningsgodis som vi också fick smaka av.

Tre systrar



Mossa, Denise och Siri

Denise & Mossa väntar på godis



Mossa (t.v.) och Denise väntar ivrigt på gobitar från Paul

Siri 19 mån



Siri - Balzac De Små Röda

Siri poserar framför några Gudrun-träd. Siri är en mysig hund, precis som jag själv är enligt min egen ringa mening... Mossa och Siri lekte mycket ihop, särskilt när vi kom hem efter promenaden.

Sovstund på Rombohöjden



Nu har vi kommit tillbaka efter några härliga höstlovsdagar tillsammans med Dina och hennes familj på landet. Mossa och Dina kutade runt på tomten. Jag grävde mest och så sov vi särskilt gott när Norbert eldade på i bergslagskaminen. Som tur är får vi snart besök av Dina igen och då blir det röja av i trädgården istället. Idag är vi också trötta efter en lång tågresa hem igår. Jag är dock världsbäst på att åka kollektivt. Jag tar typ ingen plats alls och charmar alla i mattes knä. Mossa lär sig också med tiden, charmen är det inga fel på och ståendet i mattes knä har hon utvecklat till sittande och delvis liggande på rygg med alla benen i vädret. Hon är speciell den där hunden, helt klart. På söndag sägs det att vi får påhälsning av två andra döttrar till mig (syrror till Mossa), det blir säkert skoj och intressant!