Härligt med besök



Idag kom Evelina förbi på eftermiddagsfika och matte tände en brasa. Det var en toppenkombination tyckte jag som hittade en mysig huvudkudde på Evelinas mage. En liten buffande spark fick jag dock på nosen av bebisen därinne, men jag somnade om ganska snabbt ändå. Mossa försökte mest hitta ett sätt att smaka på kladdkakan, det skulle jag aldrig göra. Vi var ute på sjön igen på förmiddagen, nästan två timmar i strålande sol. Som vanligt var det mycket att undersöka. Sportlov är en riktigt bra uppfinning. På kvällen var vi hemma hos Molly (Jennifer och Susanne) för att mattarna skulle prata om Islandsresan. Jag lyckades utan större problem ta mig in i Mollys fodertunna, men jag luktade bara lite, smakade inget. Mossa försökte smaka på kringlorna på soffbordet. Sedan sov vi i sofforna efter att ha busat lite med Molly.


Med solen i ögonen



Här sitter Mossa i mattes knä och solar sig.

Mossa, matte och jag



Hon försöker ta skojiga kort matte Maria när Klara är iväg. Det går väl sådär tycker jag, bilden hade varit snyggare om inte Mossas öron och halva min nos hade råkat komma med...

Full fart framåt



Vi har haft ett par härliga sportlovsdagar med mycket spring och bus i snön. Långpromenader är toppen och särskilt när vi får springa lösa i solen. Igår hittade Mossa en djupfryst mört eller vad det var intill ett pimpelhål. Hon bjöd inte mig utan åt upp hela firren själv. Hon sa nåt om sushi men sen mådde hon sådär och firren kom upp. Det var nog lika bra och jag tror inte hon kommer äta fryst fisk nåt mer, men man ska aldrig säga aldrig när det gäller henne...

Var är Mossa?



Hon är ganska bra kamouflerad min dotter inte sant?!

Kvällssol vid Bergundasjön



Så här såg det ut igår kväll när Mossa och jag var ute på spaning i buskarna.

Vid Trummens strand



Här är mattes handledarkollega Maria med Diesel och Patrik med mig och Mossa.

Vandring runt tre sjöar typ...



Idag har vi fått gå med mattes elever för det var vinterfriluftsdag. Bäst var falukorven matte hade med sig och så Patriks levergodisar såklart. Diesel (Patriks egen hund) var en skojig filur tyckte Mossa åtminstone. Hon hade nog gärna busat med honom utan koppel. Jag hade helst inte busat med honom utan vände bara bort huvudet när han försökte charma mig. Jag charmade barnen istället. Det var inte så svårt.

Mossa fixade licensen!



Lure coursing är kul men man blir trött

Idag har vi varit utanför Kalmar och tränat lure coursing med matte Klara. Tyvärr blev det bara ett foto från bilen för matte hade fullt upp med att hålla ordning på oss hela dagen. Jag fick springa två gånger, först med en som skulle ta licens och sedan med Sammy som behövde träna för att kunna ta licens. Han har bara sprungit ensam tidigare. Mossa sprang först med Mattis (eller var det Milton?) och sedan sista licensloppet fick hon springa med Chippen. Det gick superbra och nu kan Mossa kvittera ut sin licens! Det var kul att träffa bekanta igen och vi ser nu mycket fram emot att få tävla i vår. Mossa och jag är supertaggade. Mossa nästan mer än jag. Hon vill inte gå från fältet utan matte måste bära henne därifrån.


Helg igen



Tar igen mig efter promenad och rökt grisknorr (min första någonsin)

Idag har vi gått en riktig långpromenad med matte Klara. Hemskt blött och slaskigt ute men matte drog med oss ut efter en lång sovmorgon. Bergundasjön runt blev det vilket tar ca 2,5 timme. På en del ställen kan Mossa och jag vara lösa och det är roligt. Matte hade med torkad lunga och det är toppen! Inte en chans att man inte lyssnar då! Nu är vi ganska trötta och ligger mest och sover.  Den nya braskaminen är perfekt, vi kan ligga i soffan och njuta av värmen. Ikväll blir det dessutom direktsändning av Lucia di Lammermoor från the Met. Kanske inte så intressant enligt min mening men det finns det vissa i familjen som tycker.




Matte tjatade om att jag skulle lägga ut ett foto från hennes resa mellan Vancouver och San Francisco i höstas. Tänk att ha sin sommarstuga på en sådan klippa. Träden har friserats av vinden. Nu längtar matte mest efter resan till Island i sommar. Då blir det mycket berg också. Tyvärr får Mossa och jag stanna hemma...

Fricka på besök



Maria och Fricka myser i soffan

Igår kom Fricka på besök. Hon fyllde 12 år innan jul, men är precis lika pigg och glad som tidigare, om än lite tunnare. Älskade tant Stella finns tyvärr inte längre så Fricka bor ensam numera med sin familj. Därför är det förstås bra att vi kan ses ibland. Det tycker särskilt Frickas ena lillmatte. Mossa, Fricka och jag har gjort konster (om Frickas "sitt" räknas) och gått på härliga promenader. Men igårkväll fick vi inte följa med på kulturnatten, det var synd eftersom det kanske hade funnits något gott att äta.



Mossa filosoferar; kanske dags att ta en tupplur?

Mossa är den som har mest koll på vad som händer utomhus. Hon står gärna och spanar från en av fåtöljerna, ibland går grannens katt förbi eller så händer det att något annat roligt händer.



Här är ett foto från när vi var hos farfar innan jul. Då blev det en del gott minsann. Fast matte spelade fiol också och det var väl sådära... Anders flöjtspel är mycket angenämare.




Sandra pysslar gärna med oss. Henrik och Sandra har flyttat in i en lägenhet nu och vi var där vid jul och testade soffan. Vi hoppas att de trivs bra nu när de har fått dit alla sina saker. Det här kortet togs dock hos farfar.