Flyttbestyr

Det var länge sedan jag skrev något nu och massor av saker har hänt, här följer en kort resumé.

Vi har rusat runt på stora härliga ytor i det hus som senare visade sig bli vårt nya hem.
Vi har varit en hel dag ute hos Herman, Folke och Nils medan mattarna flyttade massvis av kartonger.
Vi har börjat vänja oss vid att sova i ett rosa sovrum och kryssa mellan kartongerna.
Mossa har varit bäst i klassen vid två kurstillfällen och matte världens stoltaste matte. Nu är kursen slut men Mossa är fortfarande mallig, det är matte också.
Vi har varit på utflykt med mattes klass och Mossa krigsmålade sig med kobajs - mums!

Kameran har dykt upp bland alla kartonger men datorn funkar inte i nya huset ännu så bildbevis på ovanstående dröjer...

Mer regn - nej tack!

Mer regn - nej tack!

Så här såg det ut i somras när Mossa slapp det mesta av regnet tack vare en snäll matte. Nu får hon inte riktigt plats under jackan längre, men regnet det fortsätter att vara något av det värsta vi vet...

Söndagsskoj

Idag har vi varit med matte i bokhultet och tittat på kossor och kalvar, de var typ 20 stycken och jag skällde och visade att jag gärna hade lekt. Mossa tittade bara och hon tittade ännu mer när det kom en gubbe på rullskidor förbi, men såna har jag ju sett förr så jag roade mig med kossorna istället.

När vi senare på dagen gick runt sjön mötte vi en fånig människa med hund som sa så här till Mossa:
"Så där glad får man inte bli när man träffar en annan hund!" Det sa hon bara för att Mossa typ viftade lite med sina söta små framtassar mot den mötande hunden. Hon var ju bara sugen på att se om den kunde tänka sig att leka med henne. Det är väl klart att en valp får vara glad - hon är nästan jämt på gott humör min allra käraste dotter och vi har så kul ihop. Hon har tappat sin första huggtand idag, det blir skönt när det är över... för valptänderna är ruggigt vassa!

I fredags tillbringade vi hela dagen med matte och hennes elever när de hade utomhuskemi med kolning. Det var gott, eller inte kolen direkt utan alla goa matsäcksrester som klassen innan hade lämnat till oss på marken. Sen var det som vanligt mysigt med all uppmärksamhet som östes över oss. Särskilt Mossa verkade uppskatta det. I veckan ska vi ut på vandring i utvandrarnas fotspår det blir nog bra så länge regnet håller sig borta!


Mossa i soffan

Mossa i soffan

Ja så här söt var hon häromdagen och helgen har varit fylld av soffmys och bus i skogen. Vi hittade ett läckert fiskskelett som matte inte lät oss leka med, men vi hann rulla oss i det båda två så det var ändå OK. Ikväll har det varit ösregn och särskilt jag får panik när jag måste ut då. Mossa blir mest tjurig och vägrar gå, men jag får alldeles spatt särskilt när jag är tillbaka inne igen. Mossa är mycket mer bekväm med vatten annars och i veckan vadade hon ut i Växjösjön efter en pinne som matte kastade. Det hade jag till exempel aldrig i hela mitt liv gjort, inte om det så hade varit en korv som guppade runt där ute i det hemska blöta.

Mossa har börjat på valpkurs och första gången var i måndags. Det regnade massor, typ hela tiden men enligt matte var Mossa riktigt tapper och inte på långa vägar den valp som pep mest, åtminstone inte förrän mot slutet. Imorgon kväll är det dags igen och om det inte snart slutar regna så blir det kämpigt för den andra matten att motivera Mossa då. Även om hon kämpar på det lilla livet så kommer hon liksom inte riktigt till sin rätt i detta väder.

Annat värt att notera är att Mossa brås på mig och numera sover under täcket tätt intill någon av mattarna. Fram tills för ett par dagar sedan sov hon ovanpå täcket, kanske kan det vara höstens antågande? Hon har blivit snabbare också och det händer, om än inte särskilt ofta att det är jag som jagar henne i bokskogen, men oftast är det förstås jag som leder.